Pastoor Jurgen Jansen

Waar vandaan?

Geboren en getogen 49 jaar geleden in de Gelderse achterhoek; Gendringen.

Opgegroeid in een gezin van twee kinderen. Ik koester de eenvoud, de warmte, de betrokkenheid tot elkaar nog steeds.

Opleiding tot priester en wijdingen

In 1992 ben ik begonnen op het Ariënskonvikt. De toenmalige priesteropleiding van het Aartsbisdom. Het pastorale jaar (stage) heb ik genoten/ gelopen in de toenmalige parochies van Weerselo, Saasveld, Rossum en Deurningen. Ik ben gewijd tot diaken (29 januari 1999) en priester (23 september 2000) door kardinaal dr. A. Simonis.

Pastorale loopbaan

Het begin van mijn pastorale loopbaan begint in Groenlo en haar omgeving, daarna naar het toenmalige parochieverband Zuid West Twente (huidige H. Geest parochie), vervolgens mijn eerste pastoorsbenoeming in de Pancratiusparochie, dat is Tubbergen en haar omliggende dorpen. Zeven jaar geleden volgde de pastoorsbenoeming in de parochie H. Gabriël (driehoek Didam, ’s-Heerenberg en Wehl). En nu pastoor van de parochie De Goede Herder, de H. Geestparochie en de HH Jakobus en Johannes parochie.

Dierbare tekst

Gelukkig is de mens die zijn vertrouwen op U stelt… (psalm 86)

Het is een tekst die mij altijd heeft vergezeld in mijn persoonlijk en priesterlijke leven. Bij de wijdingen tot diaken en priester. Bij de uitvaart van mijn moeder. En bij het begin van elke dag, is dit de psalmtekst die ik ter hand neem.

Maar ook bij persoonlijke ondervinding. Het geluk vinden in mijn geloof; bijzonder in Christus. En dat is soms zoeken, volharden, lastig. Maar uiteindelijk is het nooit tegengevallen en ben ik altijd bevestigd dat mijn geloof in God, in Christus en zijn mensen, mij het volle geluk geeft en schenkt. Daar probeer ik in mijn persoonlijk leven ontvankelijk voor te zijn en in mijn pastorale en bestuurlijke taken te laten zien en vanuit te leven.

Pastoor Jurgen Jansen